PERSBERICHT – Herdenking van de genocide op Arameeërs

Herdenking

PERSBERICHT – Herdenking van de genocide op Arameeërs op 15 juni in Enschede
Op dinsdag 15 juni 2021 organiseren Aramese organisaties een herdenking van de genocide op Arameeërs die plaatsvond in 1915. Het programma bevat onder andere toespraken van politici, vertegenwoordigers van culturele- en religieuze organisaties, met optredens van diverse muzikanten. Ook nemen Turkse Nederlanders deel aan deze herdenking. Het programma start om 19.00 uur in het Volkspark (ingang aan de Stadsmatenstraat).

De genocide van 1915 vormt een historisch dieptepunt van de vervolging van de Arameeërs. In 1915 werd meer dan 70% van de Arameeërs die vermoord. De christenen waaronder Arameeërs vormden ongeveer 20% van de bevolking in Turkije. Anno 2021 is minder dan 1% van de bevolking christen. De herdenking wordt georganiseerd door de Aramese Federatie, de Aramese Beweging voor Mensenrechten, Suryoyo Sat Nederland, Platform Aram Enschede, de Aramese vereniging Abgar Rijssen en de Suryoye Aramese Vereniging Oldenzaal.

Het programma bevat onder andere de volgende onderdelen:

1. Toespraak van opperrabbijn Binyomin Jacobs
  2. Toespraak van Annie Schreijer-Pierik, Europarlementariër
  3. Toespraak van Johan Kurt, voorzitter van de Aramese Federatie
  4. Toespraak van Johny Messo, voorzitter van de World Council of Arameans
  5. Toespraak van Aziz beth Aho, voorzitter van de Aramese Beweging voor Mensenrechten
  6. Toespraak van Suzan Faal-Takak, Statenlid
  7. Muzikaal intermezzo door Nicolai Romashuk
  8. Toespraak van Johnny Shabo, schrijver van “De genocide op Arameeërs”
  9. Muzikaal intermezzo door Jonathan Acis & Anton Acis
  10. Toespraak van Ahmet Yilmaz namens de Samenwerkende Democratische Organisaties (SDO)
  11. Toespraak van documentairemaker Shayno Numansen
  12. Toespraak Onik Gelici, voorzitter van de Armeense kerk in Almelo
  13. Toespraak Inge Drost, secretaris van de Federatie Armeense Organisaties Nederland
  14. Toespraak van Kostas Hatzis
  15. Aramese zang door Yusuf Saliba

Voorafgaand aan de herdenking zal om 18.30 uur in de nabije gelegen Syrisch-orthodoxe St. Jacobkerk (M.H. Tromplaan 50) gebeden worden ter ere van de slachtoffers van de genocide. Dit gebed zal worden geleid door aartspriester Paulus Akman.

Tijdens de herdenking moeten de coronamaatregelen, waaronder het houden van 1,5 meter afstand van anderen opgevolgd worden. De organisatoren handhaven deze regels.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de voorzitter van de Aramese Federatie Johan Kurt (1915comite@gmail.com) of de voorzitter van de Aramese Beweging voor Mensenrechten Aziz beth Aho (1915comite@gmail.com).

Bron: Aramese federatie Nederland